W małej, słabo oświetlonej kawiarni podczas rozmowy z przyjacielem zauważam, w jak ciekawy sposób światło pada na jego twarz. Muszę uchwycić ten moment. Wyciągam więc mały aparat z kieszeni płaszcza, naciskam przycisk Mode, aby wybrać wstępnie zaprogramowane ustawienie portretu, a gdy autofocus z wykrywaniem oka włącza się, mam ten kadr… uchwycony w tym momencie.
Samotna mewa stoi na skale pośrodku małego wodospadu. W moim umyśle pojawia się obraz, który należy uchwycić. Ustawiając aparat na ISO 6, wciskam migawkę i robię wymarzone ujęcie. Doskonałe.
Miejscowa drużyna futbolowa znajduje się w czerwonej strefie i jest gotowa do zdobycia punktów. Oświetlenie tego boiska nie jest najlepsze. Naciskam migawkę i strzelam. Patrząc w dół, widzę, że moje ISO wynosi 40 000.
Te scenariusze to tylko kilka przykładów, które pomagają zdefiniować nową Sigma fp.
Sigma fp to najmniejszy i najlżejszy pełnoklatkowy aparat na rynku. „fp” to połączenie ekstremów: FORTISSIMO i pianissimo. Odważny, ale cichy. I chociaż aparat może być mały, jego zestaw funkcjonalności jest naprawdę duży.
Na pierwszy rzut oka Sigma fp wydaje się być prostą czarną skrzynką. Dodając obiektyw 45mm F2.8 Contemporary, otrzymuje wygląd retro, podobny do starego aparatu Argus C3, który kilka dekad temu wzbudził moje zainteresowanie fotografią. Zaufaj mi… nowa Sigma fp wzbudzi Twoje zainteresowanie fotografią. Podczas gdy wiele mówi się o zaletach tego aparatu w trybie wideo, miałem przyjemność przez ostatnie 6 tygodni poznać cechy Sigma fp jako fotograf.
ISO 2000; F4 przy 1/160 sek. Obiektyw Sigma 135mm F1.8 z mocowaniem L-mount. Mój przyjaciel Ryan siedzi w kawiarni z oknem oświetlającym jego twarz od przodu. Dobra okazja, aby wypróbować autofocus z wykrywaniem oka w aparacie Sigma fp. Zaprogramowałem podstawowe ustawienia portretu, takie jak priorytet przysłony, liczba klatek na sekundę i tryb ustawiania ostrości, pod przyciskiem trybu C1, więc zawsze będę gotowy, gdy zdarzy się taka chwila.
Ta mała czarna skrzynka została zaprojektowana w sposób modułowy. Możesz dokładać akcesoria potrzebne do danego zadania. Choć zaraz po wyjęciu z pudełka dobrze trzyma się w dłoni, dodatkowy uchwyt jeszcze bardziej ułatwi Ci fotografowanie. Moduł gorącej stopki pozwala nie tylko podłączyć lampę błyskową, ale jest również blokadą kabli. Istnieją również płytki bazowe i przewodowy pilot oraz dodatkowy wizjer LCD. Jednak to, co najłatwiej było dołożyć do aparatu, to moją kreatywność. Wg. mnie Sigma fp aż prosi, aby ją wykorzystać do granic możliwości. Ponieważ mogłem fotografować z ISO 6, zachęciło mnie to do znalezienia wodospadów i fal, aby stworzyć piękne rozmycia na moich zdjęciach. Ponieważ mogłem strzelać z bardzo wysoką czułością ISO, zachęciło mnie to do fotografowania na ulicy w nocy. Ze względu na wbudowany interwałometr, aparat popchnął mnie do pomysłów na fotografowanie zdalne w trybie time-laps. A ponieważ posiada cichą elektroniczną migawkę, popchnął mnie w jeszcze więcej sytuacji, aby uchwycić naturalne chwile.
SO 6; F16; 1 sek. Obiektyw Sigma 135mm F1.8 z mocowaniem L-mount w trybie crop dla większego przybliżenia (odpowiednik 202mm). Nie trzeba zawsze nosić filtra szarego, gdy aparat może obniżyć czułość ISO do 6. Długi czas otwarcia migawki umożliwiony przez tak niskie ISO nadaje temu zdjęciu marzycielski, artystyczny efekt.
ISO 40000; F1.8; 1/6000 sek. Obiektyw Sigma 135mm F1.8 z mocowaniem L-mount. Małe boiska futbolowe są znane ze słabego oświetlenia w nocy, szczególnie w pobliżu strefy końcowej. To ujęcie zostało zarejestrowane w formacie DNG z minimalną redukcją szumów dodaną w postprodukcji. Z każdym wznowieniem gry zwiększałem ISO, aby zobaczyć, jak wysoko może sięgnąć aparat Sigma fp, i nadal generować obraz, który można opublikować.
ISO 1600; F1.4; 1/400 sek. (-1,7 kompensaty ekspozycji). Obiektyw Sigma 35mm F1.2 z mocowaniem L–mount. Gabby, jeden z moich kotów, siedzi w domu i patrzy na ptaki przez okno, podczas gdy słońce rzuca cienie z żaluzji. Są chwile, kiedy światło wydaje się idealne i wystarczy uchwycić pomysł, który widzisz przed sobą. Tak było w przypadku tego zdjęcia Gabby. Uwielbiam cienie żaluzji otaczające jej pyszczek, a ostrość obiektywu Sigma 35mm Art naprawdę sprawia, że jej oczy są centralnym punktem obrazu.
Ponieważ aparat jest tak mały i lekki, stał się moją dedykowaną kamerą zdalną. Do kamery dodałem wspornik L, aby móc zamontować go w specjalnej konfiguracji zacisku, której używam w rozpórkach samolotu. Korzystając z wbudowanego interwałometru, ustawiam aparat na robienie zdjęć co dwie sekundy. Po sprawdzeniu bezpieczeństwa, dotknąłem migawki, mały fp zaczął strzelać, a pilot wystartował. Czterdzieści minut później samolot wrócił, a ja miałem 1200 zdjęć do przejrzenia i znalezienia najlepszego ujęcia. I pozostało jeszcze około 25% naładowania baterii!
ISO 500; F18; 1/50 sek. Obiektyw Sigma 14-24mm F2.8 z mocowaniem L-mount – zdalne rejestrowanie Piper Cub lecącego nad jeziorem Butte des Morts za pomocą wbudowanego interwałometru. Zaletą tego rodzaju zdalnej fotografii jest to, że nie muszę sztywno podłączać aparatu do wyzwalania migawki, ani dodawać zewnętrznego odbiornika podczerwieni czy też radia. Rejestruje cały lot, co z kolei daje mi tak wiele opcji tła i oświetlenia do wyboru. Ten lot wygenerował 1200 zdjęć, co pozwoliło mi znaleźć najlepsze ujęcie dla klienta. I nawet po wykonaniu 1200 zdjęć pozostało około 25% naładowania baterii.
ISO 800; F4; 1/640 sek. Sigma 14-24mm F2.8 z mocowaniem L-mount. Po pozostawieniu samochodu w czasie jesiennego deszczu, taką oto kolorową kompozycję znalazłem patrząc przez okno dachowe. Ponieważ aparat Sigma fp jest tak mały, zawsze można go nosić w kieszeni płaszcza lub w plecaku … dzięki czemu zawsze można uchwycić wyjątkowy moment.
ISO 2500; F9; 1/400 sek. (-1,7 kompensaty ekspozycji). Obiektyw Sigma 45mm F2.8 z mocowaniem L-mount. Czekając na moje zamówienie na śniadanie w nowojorskich delikatesach, zobaczyłem sylwetki dwóch panów dzielących się kawą i rozmową. Szybka zmiana trybu na C2, który zaprogramowałem dla priorytetu migawki, plus wybór cichej migawki. Przesunąłem punkt ostrości palcem do prawej górnej trzeciej części kadru, nacisnąłem migawkę i uchwyciłem ten moment.
fp stał się moim aparatem do wyjścia na ulicę. Uwielbiam fotografię uliczną. Uwielbiam światła i dźwięki oraz wysokie budynki w dużych miastach. Ale przede wszystkim ludzi. Podczas ostatniej podróży do Nowego Jorku łatwo było chodzić z aparatem schowanym w kieszeni płaszcza. Chociaż aparat nie ma elektronicznego wizjera, czułem, że korzystanie z tylnego ekranu LCD działa lepiej, ponieważ jestem nieco bardziej dyskretny podczas próby uchwycenia sceny ulicznej. Ponieważ aparat ten jest w stanie rejestrować wysokie czułości ISO przy niskim poziomie szumów, standardem stało się ustawienie ISO na co najmniej 3200 lub 6400 podczas chodzenia wieczorem, wiedząc, że zamierzam robić zdjęcia. W ramach jednej próby musiałem fotografować do ISO 25600 z wynikami lepszymi niż akceptowalne.
ISO 1600; F2.8; 1/500 sek. Obiektyw Sigma 45mm F2.8 z mocowaniem L-mount. Dla mnie w deszczowych ulicach śródmieścia jest coś, co mówi mi „Nowy Jork”. Tak bardzo, że zatrzymałem się na środku przejścia dla pieszych, aby spróbować uchwycić to uczucie światła, odbić i ludzi. Pomimo niewielkich rozmiarów, Sigma fp ma aż 42 punkty uszczelnienia, aby chronić przed deszczem i kurzem.
ISO 125; F11; 1/3 sek. Obiektyw Sigma 70–200mm F2.8 Sport z mocowaniem Canon i z adapterem MC-21. Czy można korzystać Sigma fp z użyciem lampy błyskowej? Chociaż nie miałem dedykowanej lampy błyskowej Sigma, miałem grupę 5 sterowanych radiowo lamp błyskowych Godox, których używam, gdy fotografuję samoloty i samochody o zachodzie słońca. Sigma zachwala możliwość dodawania akcesoriów innych producentów do fp, więc jedyne czego potrzebowałem, to aby aparat i pilot radiowy skomunikowały się ze sobą. Rozwiązaniem był staromodny przewód PC i gniazdo gorącej stopki. Zamocowanie fp na statywie w celu uzyskania długiego czasu naświetlania utrzymywało czas otwarcia migawki znacznie poniżej wolniejszej synchronizacji aparatu.
ISO 800; F14; 30 sek. Sigma 14-24mm F2.8 z mocowaniem L-mount. Płaski spód fp pozwoliło mi ustawić aparat na powierzchni mojego podjazdu, aby zrobić zdjęcie naszego pierwszego śniegu. Fotografując w trybie ręcznym, ustawiłem ekspozycję i użyłem wbudowanego wyzwalacza, aby uniknąć drgań aparatu podczas wyzwalania zdjęcia.
Jedną z najfajniejszych rzeczy w aparacie fp jest to, jak Sigma przedstawia Ci te wszystkie opcje. System menu w fp jest jednym z najlepszych, jakich używałem. To nie tylko czysty i łatwy do odczytania układ – ale także możliwość łatwego wejścia do podmenu. Plus możliwość dotknięcia punktu ostrości na tylnym wyświetlaczu LCD i nie tylko przesunięcia go w żądane miejsce na ekranie, ale także wyskakujące menu, które kieruje mnie do różnych funkcji za pomocą przycisków na dole aparatu.
Ale co jest największą, najfajniejszą rzeczą, jaką znalazłem podczas używania aparatu Sigma fp przez ostatnie sześć tygodni? Wystarczy spojrzeć na zdjęcia wykonane tym aparatem, a zobaczysz, że jest to jakość obrazu. To tylko piękne obrazy w kolorze, tonie i ostrości.
ISO 6; F22; 30 sek. Obiektyw Sigma 14-24mm F2.8 z mocowaniem L-mount. Jedną z rzeczy, które lubię w długich ekspozycjach wody jest to, że wygładza każdy ruch i daje mu senny efekt. To był mój pierwszy raz, kiedy użyłem ISO 6 z fp i byłem zaskoczony, jak łatwo jest zrobić takie zdjęcie, gdy twój aparat może obniżyć czułość do tak niskiej wartości ISO.
ISO 4000; F1.8; 1/250 sek. Obiektyw Sigma 135mm F1.8 z mocowaniem L-mount. Stylizowany portret mojej przyjaciółki Annie, wykorzystujący jeden z dwunastu wbudowanych filtrów kolorów w fp. Nie tylko możesz wybierać spośród różnych odcieni kolorów, ale każdy wybór można dostosować jaśniej lub ciemniej w menu. Możesz także połączyć filtr kolorów z regulacją odcienia i wypełnieniem światłem, aby uzyskać jeszcze bardziej spersonalizowany wygląd.
ISO 6400; F2.8; 1/1250 sek. Obiektyw Sigma 70-200mm F2.8 Sport mocowanie Canon z adapterem MC-21. Moim zadaniem były lokalne targi uliczne o zachodzie słońca, a moim ulubionym obiektywem na takie wydarzenie jest mój obiektyw Sigma 70-200mm F2.8 Sport. Chociaż istnieje 14 obiektywów dostępnych w natywnym mocowaniu L, fp może również wykorzystywać 29 obiektywów Sigma DSLR w mocowaniu Canon EF przy użyciu adaptera MC-21.
ISO 1600; F6.3; 1/8000 sek. Sigma 60-600mm F4.5-6.3 Sports z mocowaniem Canon z adapterem MC-21. Mimo że jest to niewielki aparat, Sigma fp łączy się na największymi obiektywami, aby umożliwić zbliżenie podczas akcji.
ISO 800; F1.8; 8 sek. Obiektyw Sigma 35mm F1.2 z mocowaniem L-mount. Myślę, że Sigma fp będzie idealnym narzędziem do fotografii astro. Ma zdolność do radzenia sobie z wysokim ISO przy niskim poziomie szumu, a wbudowany interwałometr ułatwi time-laps. W przypadku dłuższych projektów baterię w fp można wymienić na zasilacz sieciowy, który podłącza się do uniwersalnej baterii, której używam do długich projektów poklatkowych.
ISO 800; F4; 1/1250 sek. Sigma 70-200mm F2.8 Sports z mocowaniem Canon. To jest widok szybkiego menu. Wszystkie twoje ulubione ustawienia za naciśnięciem jednego przycisku. Wszystkie menu w fp są czytelne, nawet w świetle dziennym.
Sigma fp można ładować i pobierać zdjęcia za pomocą kabla USB-C, co ułatwia ładowanie z gniazdka w samochodzie, a także pobieranie (i ładowanie) z laptopa w kawiarni. W przypadku większości wykonywanych przeze mnie zadań otrzymuję około 900 zdjęć na jedno ładowanie.
Autor: Jim Koepnick
Źródło: https://blog.sigmaphoto.com/2019/sigma-fp-for-still-photography-first-impressions/