Podczas testowania obiektywu Sigma 24-70mm F2.8 DG DN pięć lat temu, zauważyłem, że seria DG DN jest przyszłością i stanie się standardem. Te lekkie i kompaktowe obiektywy są specjalnie zaprojektowane dla bezlusterkowców. W ciągu tych lat Sigma wprowadziła nowe wersje swoich flagowych obiektywów dla bezlusterkowców, takich jak DG DN: 14-24 2.8, 24-70 2.8, 70-200 2.8, 14 1.4, 20 1.4, 35 1.2 i 1.4, 50 1.4, 85 1.4, 180-600, 60-600, lista jest naprawdę długa. Jednak brakowało im długich stałek teleobiektywów. Aż do dzisiaj. Teraz Sigma wypełnia tę lukę.
Budowa Pięćsetki, czyli Sigma 500mm F5.6 DG DN OS | Sports w szczegółach
Pod względem wykonania, Sigma 500mm F5.6 DG DN OS | Sports to prawdziwe dzieło sztuki. Nie znajdziesz w nim żadnych luzów, niepokojących dźwięków, jakość wykonania, spasowania poszczególnych elementów powoduje, że aż chce się nim pracować. Cała konstrukcja zachwyca precyzją. Przełączniki działają z idealnym, wyraźnym kliknięciem, a przyciski posiadają delikatny, ale wyraźnie wyczuwalny skok. Stopka staywowa końcówką Arca Swiss przyjemnie się obraca i ma przyjemne kliknięciem co 90 stopni. Powierzchnia obiektywu, zgodnie z typowym stylem teleobiektywów od Sigmy, jest matowa i posiada subtelną fakturę.
Pięćseta posiada klasyczny panel sterowania znany z linii Sport, czyli: Przełącznik trybu pracy AF. Ogranicznik pracy autofocusa z dwoma trybami, od 10 m do nieskończoności i od 3.2 metrów do 10 m.
Kolejny przełącznik to stabilizacja: OS1 i OS2 o których wspomnę jeszcze w części użytkowej. I następny, czyli ustawiania własne, do tego przełącznik CLICK i LOCK do pierścienia manualnej zmiany przysłony i 3 przyciski AFL, które możemy konfigurować zgodnie z funkcjami oferowanymi przez konkretny aparat.
Konstrukcja obiektywu wykonana jest ze sprawdzonego już połączenia materiałów: magnezu, CFRP i autorskiego kompozytu Sigmy TSC.
CFRP – Tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem węglowym, lekki, ale wytrzymały materiał stosowany między innymi w wewnętrznych i zewnętrznych elementach wyposażenia samolotów.
TSC – opracowany przez Sigmę stabilny termicznie poliwęglanowy kompozyt, o współczynniku rozszerzalności cieplnej zbliżonym do aluminium.
Na obudowie Sigma 500mm F5,6 DG DN z mocowaniem Sony która testowałem, posiada również zewnętrzny, ręczny pierścień zmiany przysłon. Opatrzony dodatkową blokadą przypadkowego przełączenia – (LOCK) oraz przełącznik jego pracy (CLICK). Przełącznik CLICK zapewnia nam dwa tryby obrotu pierścienia przysłon: płynnie z przyjemnym oporem lub z charakterystycznym CLICK co 0.3EV
Nie wypada tu nie wspomnieć również o specyfikacji technicznej, prezentuje się następująco:
- 20 soczewek w 14 grupach (w tym 5 ze specjalnych szkieł: 3 FLD i 2 SLD).
- 11 listkowa przysłona.
- minimalna odległość ostrzenia: 320 cm.
- waga: 1.365 g TYLKO!
- rozmiar filtra: 95 mm
A jeśli jesteście ciekawscy, jak wygląda jego wnętrze. Żółte i niebieskie soczewki są wykonane z niskodyspersyjnych szkieł – brzmi groźnie, ale to wszystko ku temu aby było ostro, bez aberracji i przyjemnie dla oka. Aby je zaprojektować japońscy inżynierowie musieli ukończyć naprawdę wymagające szkoły i super im to wyszło!
Obiektyw jest oczywiście odporny na trudne warunki atmosferyczne.
Przednia soczewka obiektywu jest pokryta powłoką hydrofobową i olejoodporną, która ułatwia konserwację w przypadku przylegania kropel wody lub kurzu do soczewki. Pamiętajcie, że obiektyw ma podniesioną odporność na zachlapania i kurz, ale nie jest wodoszczelny. Mimo wszystko wystawianie takich konstrukcji na regularny deszcz i długą pracę nie jest dobrym pomysłem.
Autofocus
Autofocus Pięćsetki jest szybki i precyzyjny i przy tym bezgłośny. Wszystkie opcje takie jak, wykrywanie oka czy śledzenie, działają tip top. Oczywiście zależy to też od puszki. Ja testowałem obiektyw na A7R V, A7 IV i Z 9 (przez Megadap Pro). I tutaj nie było żadnego problemu, najlepiej wykrywał Z 9 – ta puszka wykrywa dosłownie wszystko.
W 500mm F5.6 DG DN OS | Sports Sigma wbudowała swoją topową konstrukcję silnika AF, jest to HLA (High-response Linear Actuator), czyli silnik liniowy. I tę szybkość czuć. Nawet na Z 9 przez Megadap Pro Nikon jest w stanie szybko wykryć oczy ptaków/zwierząt/ludzi i obiekty. Motor dobrze znamy z obiektywu 70-200mm F2.8 DG DN OS | Sport, jak ktoś miał okazję testować wie na co można liczyć.
Obrazek. Bokeh. Ostrość teleobiektywu
Baaardzo mi się podoba obrazek generowany z tej 500. Jest ostro, jest miękko, jest separacja – którą uwielbiam. Ostry główny obiekt z łagodnym przejściem w nieostrości. Tego szukam w obiektywach tele. Tzw. 3D look. Bardzo przyjemnie ogląda się takie plastyczne zdjęcia.
Oczywiście przypominam, że zależy to od Was i od tego, jak ustawicie sobie kadr, między innymi od odległości obiektu od tła i Was od obiektu. Ale spokojnie, 500 DG DN pomoże Wam osiągnać poziom National Geographic ;).
Mamy tu 500 mm przy świetle 5.6 i 11-listkową przysłonę. Duży plus dla Sigmy, że zdecydowała się pójść w 5.6 a nie 6.3. Zyskujemy na świetle i plastyce przy tej ogniskowej, przy zachowaniu małych gabarytów. 500 jest perfekcyjna, więc nie uświadczysz tu niepotrzebnych blików i odblasków, między innymi dzięki refrakcyjnym soczewkom, które Pięćseta posiada
Poniżej próbka ostrości. Pełny kadr i wycinek 1:1. Robi wrażenie co? Taka jest właśnie nowa Sigma, ostra jak brzytwa. Pełna wielkość:
Optyczna stabilizacja obrazu
Wydajność stabilizacji 500 DG DN to 5 EV, można powiedzieć, że to standard obecnie. Wbrew pozorom dobra stabilizacja jest bardzo pomocna, a wręcz niezbędna. Przy nieruchomych obiektach pozwala na zejście z czasem. A przy szybko poruszających się obiektach pozwala na utrzymanie obiektu w kadrze/wizjerze.
Dodatkowo ułatwia panoramowanie i łapanie artystycznych kadrów, np. z poruszonymi skrzydłami ptaka, bez poruszonego łba.
Do wyboru mamy dwa tryby stabilizacji: tryb 1 – klasycznie służy do fotografowania ogólnego, a tryb 2 – najlepiej nadaje się do panoramowania, na przykład w sportach motorowych.
Tryb 2 służy do fotografowania przy panningu. Gdy śledzimy poruszający się obiekt np. rowerzystę lub biegnące zwierzę, obiektyw może być przesuwany w pionie, lub poziomie. W trybie 2, algorytm wie co robisz i tak posteruje pracą stabilizacji, aby naturalny ruch śledzenia obiektu nie był wykrywany jako drganie. W skrócie – super sprawa do dynamicznych scen.
Użytkowanie
SIGMA 500mm F5.6 DG DN OS | Sports poużywałem z Sony A7R V, A7 IV i Nikonem Z 9 podpiętym przez Megadap Pro. Na wszystkich body, ta Sigma pracuje szybko i bezproblemowo. Jednak najlepiej mi się fotografowało..z Z 9. Co ciekawe, nawet przez przejściówkę na Nikonie Sigma pracowała świetnie. Praktycznie ustawiałem AutoAF z wykrywaniem oczu ptaków/zwierząt i normalnie łapie bez zająknięcia.
Sam obiektyw jest po prostu rewelacyjny i bardzo przyjemny w użytkowaniu. Jego ogromny atut to waga i wielkość. Zestaw z aparatem jest przyjemnie wyważony, zmieści się niemal do każdej torby i każdego plecaka. Jeśli potrzebujesz daleko i lekko, to maleństwo jest rewelacyjną propozycją
Dla kogo?
Przede wszystkim jest to bardzo fajne szkło! Znajdzie swoje miejsce u osób zwracających uwagę na zasięg, szybkość, wagę i wielkość. Na pewno fotografia fauny, ale też spoterka i fotografia sportowa np. piłka, moto czy narciarstwo zjazdowe. Dla mnie osobiście, mając 800 mm, ta 500 doskonale uzupełnia zakres. Zwłaszcza, że jest kosmicznie mała i lekka 🙂
Jako użytkownik Nikona kupuję tę Sigmę dla siebie. Ja nie żartuję. Podepnę na stałe Megadapa i wuala. No tak mi się to szkło spodobało i to co daje, że muszę ją mieć. No słuchajcie, 1.3 kg wagi i wielkość 70-200 S? Będziesz moja
Ps. ten poniżej chciał mnie dziabnąć. Źle mu z oczu patrzyło…
Podsumowanie
Sigma od dłuższego czasu już wprowadza lżejsze i mniejsze obiektywy. Świetnie, że wzięła się za tele stałe. 500 DG DN Sports to niesamowicie lekka i nieduża konstrukcja. Da bardzo dużo przyjemności z fotografowania, podglądania ptaków, zwierząt. Możemy zabrać ją na włóczenie się po lesie i szukanie fauny.
Nowoczesne szkło z najnowszymi technologiami takimi jak szybki silnik liniowy, stabilizacja czy powłoki. Przy tym świetnie zbudowane, lekkie, odporne na złe warunki atmosferyczne. Taki powinien być obiektyw w 2024 roku. Po prostu perfecto.
Ocena
500 DG DN to szybka, stabilna, optycznie rewelacyjna, a do tego solidnie zbudowana, lekka i nieduża Sigma. Nie znajduję wad w tym obiektywie, a czekaj jest: dostępna tylko na Sony E i L-mount Alliance.
W mojej ocenie ? Zasłużone 5 na 5!
+ Na plus:
- błyskawiczny autofocus
- rewelacyjna stabilizacja
- pierścień zmiany wartości przysłony (+możliwość jego ustawiania, click, lock)
- uszczelniona obudowa
- powłoki hydro i oleofobowe
- wielkość i waga
- sterowanie na obiektywie (przyciski, przełączniki, panel)
- stopka Arca Swiss i klik 90 stopni
- budowa, precyzja, made in Japan
- 3 lata gwarancji PL dystrybutora z możliwością przedłużenia do 5 lat
– Na minus:
- dostępna tylko pod Sony i bagnet L
Dariusz Breś
Zawodowy fotograf, retuszer. Nieustannie poszukuje dobrych ujęć i nowych wyzwań. Specjalizuje się w fotografii biznesowej, eventowej, sportowej, ślubnej oraz produktowo-reklamowej. W swoim portfolio posiada ogromny wachlarz prac dla znanych marek. Od trzech lat jest jednym z fotografów WOŚP. Uwiecznił marzenie Jerzego Górskiego, bohatera filmu „Najlepszy”. Podczas Pol’and’Rock Festival 2018 zrealizował sesję fotograficzną na bungee oraz fotografował kadrę trenerską jednego z najbardziej luksusowych klubów fitness w Polsce. Autor znanych i cenionych testów sprzętu fotograficznego z bezkompromisowym podejściem do jakości obrazu. Prywatnie podróżnik i pasjonat sportu. W wolnych chwilach uwielbia fotografować zwierzęta. Nienawidzi zdjęć na ściankach.