Nazywam się Ara Coutts i jestem artystką. Dla wielu z Was może się to wydawać oczywiste lub głupie, ale dla mnie to określenie jest znaczące. Wyemigrowałam do Kanady w wieku ośmiu lat i wychowałam się w surowo religijnym domu, w którym nie miałam dostępu do tzw. popkultury.
Moim pierwszym obiektywem była SIGMA 35mm F1.4 Art. W tamtym czasie było to wszystko, na co mnie było stać, ale do dziś pozostał on sentymentalnym i praktycznym elementem mojego zestawu. Dzięki niezliczonym kampaniom i artykułom redakcyjnym pozwolił mi zobaczyć i uchwycić świat takim, jakim go sobie wyobrażam. Najnowsze obiektywy stałoogniskowe SIGMA F1.4 z mocowaniem Canon RF sprawiają, że wysokiej jakości fotografia jest dostępna dla każdego, a jako samotna matka, która zrobiła drugą karierę w tej dziedzinie, poleciłabym tę serię każdemu, kto chce rozpocząć karierę profesjonalnego fotografa. Te obiektywy zmieniają zasady gry!
Dla wielu, fotografia to ulotny moment – krótka, nieruchoma migawka. Jednak dla mnie to coś bardziej kinetycznego, coś żywego i oddychającego, w ciągłym ruchu. To jak malowanie snu, splatanie wspomnień w światło i cień. Dorastając jako osoba dyslektyczna, często miałem trudności z wyrażaniem siebie, ale fotografia dała mi język wykraczający poza słowa – taki, który uchwycą istotę życia. To nie tylko model lub lokalizacja; to atmosfera, wrażenie powietrza i duch osoby przed obiektywem opowiadają prawdziwą historię.
Fotografia jest dla mnie również ucieczką, a moja podróż rozpoczęła się od kursów i samouczków online, skupiając się początkowo na aspektach technicznych. Szybko zdałem sobie sprawę, że historia jest ważniejsza niż mechanika, a to właśnie tutaj obiektywy SIGMA stały się niezbędne w moim rzemiośle. Najnowsze obiektywy z mocowaniem Canon RF z otworem przysłony do F1.4, pozwalają mi robić oszałamiające zdjęcia nawet przy słabym oświetleniu. Wykorzystanie dostępnego światła, które naturalnie występuje w danej przestrzeni, może dodać opowieści uczciwości, a obiektywy SIGMA sprawiają, że eksploracja ta staje się bezwysiłkowa.
Sesja zdjęciowa w stylu editorial, którą się z wami dzisiaj dzielę, ucieleśnia tę jedność mody i tożsamości. Moda, dla mnie, to coś więcej niż tylko ekspresja siebie – to lustro uczuć i wartości naszego pokolenia. Każdy element garderoby opowiada historię czasów, w których żyjemy. Sposób, w jaki się ubieramy, odzwierciedla zmieniające się nurty kultury i społeczeństwa, a ta sesja zdjęciowa pozwoliła mi zbadać te koncepcje przez pryzmat najnowszych narzędzi SIGMA.
Tak właśnie pracuję ze swoimi klientami. Podchodzę do każdej kampanii jak do budowania marki, odkrywania osobistych historii i aspiracji jej idealnej publiczności. W mojej osobistej pracy jednak eksploruję surowe, niefiltrowane historie mojego własnego życia. Od izolacji bycia outsiderem po ból serca bolesnego rozwodu, dzielę się swoimi doświadczeniami poprzez fikcyjne postacie, znajdując piękno w słodko-gorzkiej naturze najtrudniejszych momentów życia. Nostalgia – Saudade – ma szczególną moc, a w jej tęsknocie znajduję najgłębsze znaczenie.
„Saudade” to unikatowe brazylijskie wyrażenie, które oznacza „nostalgiczne pragnienie ponownego bycia blisko czegoś lub kogoś, kto jest odległy, lub kogoś, kto został ukochany, a następnie utracony; „miłość, która pozostaje”. Nie potrafię wymyślić piękniejszego i bardziej romantycznego opisu terminu „pamięć” i to właśnie staram się uchwycić w mojej fotografii. Chcę, aby moja praca była jak wspomnienie, a pierwotnym zalążkiem mojej inspiracji jest książka „Kate” Mario Sorrenti, sfotografowana w stylu, który najbardziej cenię w życiu: trochę rozmazana; lekko pijana; czarno-biała.
Ponieważ fotografuję wyłącznie obiektywami stałoogniskowymi, lekka konstrukcja obiektywów SIGMA do APS-C dała mi swobodę płynnego poruszania się podczas zdjęć, z łatwością je zamieniając. Moje podejście jest nieupiększające – bez mocnego retuszu; tylko prawda widziana przez mój obiektyw. Surowe obrazy uchwycone podczas fotografowania tymi nowymi obiektywami wytworzyły głębię, którą mogę porównać jedynie do obrazu van Gogha, zręcznie łącząc bogate tekstury i pełne duszy nastroje.
Niezależnie od tego, czy w kontrolowanym środowisku studia, czy w spontaniczności naturalnego światła, skupiam się na tym, co prawdziwe, co szczere. Chcę, aby moje obrazy przypominały to, jak widzę życie – trochę rozmazane, trochę niedoskonałe, jak czarno-biały sen: surrealistyczne, a jednak boleśnie piękne.
* Zdjęcia bez podpisów zostały utworzone przy użyciu obiektywów innych niż obiektywy stałoogniskowe SIGMA F1.4 dla mocowań Canon RF Mount
Ara Coutts
Artystka wizualna | Fotograf mody i reklamy | Reżyser filmowy
Ara Coutts jest mieszkającą w Toronto fotografką mody i reklamy, której artystyczna podróż rozpoczęła się od skromnego obiektywu SIGMA, narzędzia, które stało się jej kreatywnym kompasem. Fotografia otworzyła jej nowy język, oferując sposób na wyrażanie emocji i narracji wykraczających poza słowa. Jej charakterystyczny styl przeplata modę, tożsamość i przejmujące piękno nostalgii.
Zainspirowana „saudade”, słodko-gorzkim pragnieniem tego, co utracone, praca Ary stara się uchwycić ulotne piękno niedoskonałości życia.
Przez swój obiektyw Ara oświetla głęboki związek między modą a kulturą, ujawniając, w jaki sposób nasze wybory dotyczące stylu odzwierciedlają wartości i emocje naszych czasów.