Przez ostatnich kilka tygodni, dzięki współpracy z Sigma ProCentrum oraz firmą K-Consult, wyłącznym dystrybutorem Sigma w Polsce, miałem możliwość sprawdzenia obiektywu Sigma 14-24mm F2.8 DG HSM ART w ciężkich, zimowych warunkach.
Od kilku lat bezkompromisowa linia Art, zdobywa uznanie fotografów, zarówno amatorów, hobbystów, jak i zawodowców. Jakość uzyskiwanego obrazu i wykonania, unikalne konstrukcje optyczne oraz precyzja sprawiły, że obiektywy Sigma ART stały się jednymi z najbardziej pożądanych.
Co więcej, coraz większe grono fotografów rezygnuje z obiektywów systemowych i decyduje się na zakup obiektywów Sigma. Szczególnie że stosunek jakości uzyskiwanego obrazu do ceny jest wprost znakomity.
Obiektyw zmiennoogniskowy 14-24mm zapewnia bardzo duże możliwości kreowania obrazów także dla aparatów wyposażonych w matryce pełnoklatkowe i APS-C. Ultra szerokie pole widzenia przypadnie do gustu fotografom krajobrazu, reporterom, fotografom ślubnym oraz tym, którzy interesują się architekturą.
Test obiektywu Sigma A 14-24mm F2.8 DG HSM
Fotografią pejzażu zajmuję się od lat, dlatego obiektyw towarzyszył mi podczas ostatnich kilku zimowych plenerów w Sudetach. Warunki, jakie panowały w górach, były bardzo trudne. Pracowałem w niskich temperaturach -10/-18 st. C, przy silnym wietrze, sporej wilgotności powietrza oraz częstych zmianach pogody.
Obiektyw Sigma poradził sobie w tych trudnych warunkach wprost wyśmienicie. Głównie z uwagi na to, że został wyposażony w obudowę o podniesionej odporności na warunki atmosferyczne oraz uszczelnienia na bagnecie, przy pierścieniu zoom, pierścieniu ostrości i na pozostałych połączeniach.
Dodatkowo przednia soczewka została pokryta ochronnymi powłokami hydrofobowymi i pomimo wypukłego kształtu bardzo łatwo mogłem utrzymać ją w czystości. Co więcej, ten obiektyw szerokokątny posiada zaawansowany układ optyczny składający się z 17 elementów rozmieszczonych w 11 grupach.
Sigma 14-24mm F2.8 ART zawiera aż trzy soczewki wykonane ze szkła fluorytowego FLD, trzy z niskodyspersyjnego szkła SLD i aż trzy elementy asferyczne. Ponadto dzięki zastosowaniu skomplikowanych elementów asferycznych producent zapewnia znikome zniekształcenia obrazu na poziomie 1%.
W rzeczywistości przekłada się to na znakomitą jakość obrazu. Fotografie, które wykonałem obiektywem Sigma 14-24mm F2.8 ART charakteryzują się świetną szczegółowością i ostrością obrazu w całym zakresie ogniskowych. Na brzegach kadru jest zauważalny niewielki spadek ostrości, ale dla obiektywu o takim zakresie ogniskowych oraz stałym świetle F2.8 to naturalne zjawisko.
Warto podkreślić, że tutaj problem aberracji chromatycznej praktycznie nie występuje, koma skorygowana jest bardzo dobrze, dystorsje są zauważalne jedynie na najkrótszej ogniskowej, a praca pod ostre światło jest niemal wzorowa.
Jedynie z aberracją sferyczną oraz winietowaniem Sigma może radzić sobie nieco gorzej i obie te wady są widoczne na fotografiach. Jednak istotne jest, że na etapie wywoływania plików RAW bardzo łatwo można to zjawisko skorygować.
Obiektyw szerokokątny dla wymagających fotografów
Muszę również zwrócić uwagę na niemal niesłyszalny silnik autofokusa oraz bardzo dobrą jego celność. Nie miałem najmniejszego problemu z ustawieniem ostrości nawet w nocy.
W mojej ocenie jakość obrazu uzyskiwana przez Sigma 14-24mm F2.8 ART w rzeczywistych testach jest znakomita, a przysłona F2.8 jest użyteczna w całym zakresie ogniskowych. Pozwala to z przyjemnością kreować obrazy oraz z łatwością fotografować nocne pejzaże. To więc potwierdza, że jest to idealny obiektyw do pejzażu.
Do jakości wykonania nie mam najmniejszych uwag. Obiektyw Sigma 14-24mm F2.8 ART wygląda profesjonalnie, wszystkie elementy są bardzo dobrze spasowane, a pierścienie pracują z wyczuwalnym oporem. Jedynie umieszczony zbyt blisko bagnetu pierścień służący do zmiany ogniskowej może utrudniać obsługę, jeśli wykonujemy tę czynność w rękawiczkach.
Warto zauważyć, iż obiektyw nie należy do najlżejszych. Jego waga wynosi 1150 g i niestety jest to odczuwalne podczas dłuższych wędrówek po górach. Problemem może okazać się ograniczona możliwość korzystania z filtrów. Szkoda, że producent nie umieścił slotu za tylną soczewką na małe, tańsze filtry żelatynowe.
Obiektyw Sigma A 14-24 mm F2.8 DG HSM – dla kogo?
Moje doświadczenia z obiektywem Sigma 14-24mm F2.8 DG HSM ART są bardzo pozytywne. Kilka tygodni użytkowania szkła w trudnych warunkach sprawiło, że z czystym sumieniem mogę polecić ten obiektyw. W szczególności tym fotografom, którzy poszukują obiektywu do pejzaży, potrzebują ultra szerokiego szkła oraz znakomitej jakości obrazu.
Sigma 14-24mm F2.8 DG HSM ART to obiektyw do krajobrazów, który charakteryzuje bezkompromisowość zarówno jeśli chodzi o precyzję wykonania, jak i obrazowanie. Do największych jego zalet zaliczam świetną jakość obrazu w całym zakresie ogniskowych, znakomitą korekcję zniekształceń, stałe światło F2.8, szybki i celny autofocus oraz bardzo dobrą jakość wykonania.
Te elementy są znakiem rozpoznawczym całej linii Art. Nieco mniej podoba mi się waga obiektywu oraz brak możliwości stosowania klasycznych filtrów.