Idealna portretówka. Wrażenia z użytkowania obiektywu SIGMA 85mm F1.4 A DG HSM

Udostępnij post:

Test unowocześnionego obiektywu Sigma 85mm F1.4 z prestiżowej linii Art

Obiektywy z linii Art to przedmioty marzeń dla wielu entuzjastów fotografii. SIGMA nie traktuje jej priorytetowo wobec innych serii obiektywów, ale to właśnie linia Art uosabia pragnienie producenta sprzętu optycznego i symbolizuje obecną koncepcję firmy. Ludzie podążają za swoimi marzeniami, a obiektyw 85mm ze światłem F1.4 chce mieć w posiadaniu każdy. Kiedy ogłoszono koncepcję nowych produktów, przewidywano, że ten obiektyw zostanie unowocześniony. Z niecierpilowością na to czekałem. Z informacji o produkcie wiedziałem, że ten obiektyw ma wszystko, co SIGMA może zaoferować.

Obiektyw 85mm a wykonanie portretów

Powszechnie kojarzymy słowo „portret” z czymś artystycznym. Uważa się, że portrety fotograficzne są zazwyczaj realizowane przy użyciu obiektywu 85mm, ale stosowane są również inne ogniskowe. Na przykład Jeanloup Sieff używa 21mm. Niektórzy fotografowie wykorzystują 35mm, aby dodatkowo uwzględnić tło, natomiast inni wybierają 50mm, aby przybliżyć obiekt. Portrety rozumiemy jako zdjęcia wykonane przy użyciu różnych ogniskowych. Jednak podczas fotografowania z wykorzystaniem obiektywu o minimalnej odległości ostrzenia 85mm, poziomym kącie widzenia 28,6 stopni i maksymalnej przysłonie F1.4, najlepiej wykorzystywać go do ujęć bezpośrednich tak jak w malarstwie. Testy zacząłem więc od fotografowania głównego tematu w taki sposób, aby zobaczyć, jakie są faktyczne możliwości tego obiektywu.

© Wataru Nakamura

Naturalny wyraz twarzy występuje tylko w codziennych scenach

Fotografowanie bliskich to wspaniała sprawa, bez względu na to, jakiego sprzętu używamy. Natomiast fotografowanie stałą ogniskową o dużej średnicy 85mm F1.4 takiej jak ta, jest niezaprzeczalnie komfortowe. Fotografując z dużej odległości możesz bez problemu robić zdjęcia takie jak powyżej i będą one wyglądać profesjonalnie dla kogoś, kto nie wie zbyt wiele o fotografii i aparatach. Zupełnie inaczej fotografujemy bliskich niż osoby nieznajome, ponieważ znamy i kochamy mimikę osób nam bliskich. Taki portret inaczej wykona osoba obca. Ty jesteś najlepszym fotografem, ponieważ kadrujesz twarz, którą znasz na swój własny sposób, a zdjęcia robione tak bezpośrednio stają się Twoją osobistą dokumentacją i wspomnieniami. Nieznajomy sfotografowałby zapewne inaczej, być może z większym dystansem i bez emocjonalnego zaangażowania. Ten obiektyw umożliwia osiągnięcie naturalnych efektów, dzięki wybitnie realistycznemu odwzorowaniu i pięknemu efektowi bokeh.

© Wataru Nakamura

W powyższym ujęciu nie ma nic specjalnego. To znaczy, gdybym był kimś, kto nie jest zbyt blisko z dziewczyną ze zdjęcia, pewnie starałbym się zrobić zdjęcie z jej oczami szeroko otwartymi. Takie też robiłem, ale co ciekawe, najbardziej podoba mi się to ujęcie z powieką półprzymkniętą. Dlaczego? Ponieważ w życiu codziennym czas płynie, nie ma przerw, gesty i mimika zmieniają się naturalnie. Wierzę, że fotografowanie takich scen wzbogaca moje życie.

© Wataru Nakamura

Fotografowanie ogniskową 35mm lub 50mm w celu uwzględnienia tła jest trudne, chyba że zrobisz krok do tyłu. Ze względu na rozsądną moc kompresji i niezwykle płytką głębię ostrości, 85mm naturalnie podkreśla osobę, niezależnie od elementów znajdujących się w tle. Poza tym, moim zdaniem, obiektyw 85mm jest w stanie uchwycić aurę fotografowanej postaci. Szczególnie jest dla mnie interesujące to, w jaki sposób możesz uchwycić tę aurę. Mina Koike, pianistka mieszkająca w Nowym Jorku jest bohaterką tej sesji. Mimo że występuje publicznie, nie jest modelką i nie pozuje zawodowo do zdjęć. Powyższe ujęcie nie jest efektem pozowania, ale udało mi się uchwycić moment, gdy dziewczyna zaczyna odgarniać włosy do tyłu. Interesujący efekt zdjęcia dodaje delikatna jesienna poświata w tle. Punkt ostrości zlokalizowany jest na dziewczynie, a postać dodatkowo podkreślona jest przez piękny efekt bokeh.

© Wataru Nakamura

Spacer po okolicy. Mimo przyjemnego światła słonecznego tak naprawdę było lodowato zimno. Skupiłem się na jej prawym, lepiej oświetlonym oku. To ujęcie wiernie odtwarza atmosferę. Można powiedzieć, że fotografowałem z pewnej odległości, aby uwzględnić kompozycję, ale efekt zogniskowania pierwszego planu jest nadal bardzo wyraźny. Ponadto tło, mimo efektu bokeh, nie wygląda tak, jakby wszystko zostało całkowicie zamazane. Nadal wygląda niesamowicie realnie. Bez oryginalnego efektu bokeh, jaki kreuje ten obiektyw, nie byłbym w stanie uzyskać pożądanego rezultatu.

© Wataru Nakamura

Przerwa na kawę. Gdy dziewczynie zrobiło się cieplej, zaczęła przeglądać menu. Jedynie na początek udzieliłem jej kilku wskazówek, jakie efekty sesji zamierzam osiągnąć. Zauważyłem, że wyraz jej twarzy zmienia się w zależności od punktu widzenia. Przypuszczam, że Mina myślała, że nic specjalnego nie sfotografowałem. Powiedziała mi, że jako pianistka była fotografowana wiele razy. Jeśli chodzi o tę sesję, jestem pewien, że uznała ją za rozbrajająco swobodną.

Obiektyw SIGMA 85mm F1.4 pozwala tworzyć przepiękne obrazy. Uważam, że jest to najlepszy obiektyw, który można wykorzystać, aby kogoś sportretować.

Na zdjęciach Mina Koike – pianistka mieszkająca w Nowym Jorku i Japonii. Adiunkt na New York University.

Telephoto

© Wataru Nakamura

Następnie fotografowałem 85mm na zewnątrz. Dwa najlepsze aspekty korzystania z kąta widzenia tej ogniskowej to „kompresja czasu” i „fotografowanie upływu czasu”.

© Wataru Nakamura
© Wataru Nakamura

Obiektyw o ogniskowej 85mm nie jest tak uniwersalny, jak 50mm, dzięki któremu możesz na zdjęciach uwzględnić więcej tła. Zamiast tego ma silną moc kadrowania, która powiększa scenę. Ponadto, jeśli uwzględnisz w kompozycji zasadę wiodących linii to łatwiej będzie Ci wyrazić upływ czasu. Myślę, że te interesujące efekty są unikalne dla ogniskowej 85mm.

© Wataru Nakamura

Podsumowując, wszystkie informacje wewnątrz kadru są równie istotne. 85mm pozwala na ich zaakcentowanie lub pominięcie.

© Wataru Nakamura

Szeroki plan możemy uchwycić nie tylko używając obiektywów szerokokątnych. Zwykle fotografuję przy ogniskowych dłuższych niż 85mm. Natomiast to daje doskonałe efekty, gdy robimy zdjęcia w szerokim planie.

© Wataru Nakamura

Myślę, że wielu ludzi, którzy wybierają obiektyw, na początek pomyśli o 70-200mm F2.8. Jednak świat odwzorowany przez kąt widzenia 85mm jest wyjątkowy. W końcu obiektywów tych używa się od wielu lat, więc musi być w nich coś szczególnego, że bezustannie znajdują swoich miłośników. Duża średnica o przysłonie F1.4 stymuluje pragnienie fotografowania. Gdy SIGMA dostarczyła do mnie ten obiektyw, byłem pod wielkim wrażeniem jego wysokiej wydajności, która świetnie radzi sobie nawet w najbardziej wymagających warunkach. Bardzo spodobało mi się fotografowanie obiektywem 85mm. Można go używać jedynie do portretów, tak jak robi to większość użytkowników, ale tak naprawdę ma wiele innych zastosowań. W każdym razie ten obiektyw inspiruje do chwycenia aparatu.

Zapisz się do Newslettera​

Zobacz również

Nowe obiektywy z mocowaniem Canon RF

K-Consult sp. z o.o, wyłączny autoryzowany dystrybutor produktów marki SIGMA w Polsce, w imieniu SIGMA Corporation informuje o poszerzeniu oferty obiektywów z mocowaniem Canon RF o 4 stałoogniskowe modele przeznaczone